T:010 462 30 11 E:info@justhair.nl

De waarheid over haargroeimiddelen

pinokkio

Je hoort het weleens: “Ik heb een Bad Hair Day”.

Dat bekent meer als “mijn haar zit niet goed”. Het betekent meestal ook dat je, je slecht voelt. Op dat gevoel speelt de markt voor haarverzorgingsproducten in en zeker de markt voor haargroeimiddelen in. De angst om kaal te worden. De markt voor haargroeimiddelen is heel groot en het rare is dat haargroeimiddelen waarvan de Consumentenbond in 2003 al beweerde dat ze niet werkten en weggegooid geld waren, die haargroeimiddelen heden ten dage nog op de markt zijn.
 

Drie bewezen middelen en een apparaat

Tot nu toe zijn er maar 3 producten waarvan medisch is bewezen dat ze kunnen werken. Uiteraard niet bij iedereen maar bij veel mensen wel. Deze productenn zijn: Minoxidil, Finasteride (Propecia), en de HairMax Laserkam. De Hairmax Laserkam is door de FDA toegelaten als hulpmiddel bij haaruitval. Daarnaast zijn er honderden producten waaronder lotions, shampoo, s, vitamines, etc. die beweren kaalhoofdigheid te voorkomen en splinternieuwe haren te geven.
 

Het probleem

Het geval is dat in veel van die onbewezen middelen ingrediënten zitten die je overal kan krijgen en waarvoor geen recept benodigd is. Zijn al die middelen dan kwakzalverij? En daar nu zit het probleem. Daar er in die middelen ingrediënten zitten waarop je geen octrooi (patent) meer krijgen zal niemand kostbare onderzoeken financieren om een eventuele werkzaamheid aan te tonen. Als dan wellicht bewezen wordt dat het middel wel werkt kan elkeen het direct nabootsen. Er is dan dus geen droog brood aan te verdienen.
 

Voller haar van haarverdikkende shampoo

Ook die zie je de laatste tijd regelmatig in de winkels liggen. Die werking is echter heel gemakkelijk te verklaren. Gedurende het reinigen vormt er zich een laagje van bijvoorbeeld collageen om de haren waardoor het haar in diameter dikker wordt. Bij de volgende wasbeurt met een normale shampoo is dat effect weer weg.
 

Shampoo en lotions met vitamine B-complex

Het klopt dat vitamine B-complex vereist is voor haar- en nagelgroei maar dan wel behaald uit voeding of voedingssupplementen. Uitwendig vitamine B-complex kan nooit bij de haarfollikel aankomen. Als die vitamine zo diep in de huid zou kunnen doordringen spreken we van een medicijn en is dan onderhevig aan strenge medische toelatingseisen.
 

Waar moet je op letten

Hierbij wat woorden waarmee de promotie voor onbewezen producten gepaard gaat.

  • Geheim voorschrift
  • Ontdekt op de bovenste bergtop van de Himalaya
  • Archaïsch recept
  • In drie maanden weer glanzend haar
  • Verbeterde doorbloeding De werkzame grondstof herontdekt
  • Klinisch bewezen
  • Bewezen in een ziekenhuisomgeving
  • Dermatologisch getest
  • Bevordert splinternieuwe haargroei
  • 90% succes
  • Etc, etc.

Het verschil

In de Verenigde Staten moet je claims met betrekking tot werkzaamheid aantonen. Onlangs nog is een fabrikant van een middel waarvan de werkzaamheid niet kon worden aangetoond veroordeelt tot enkele miljoenen geldboete. In de jaren negentig kregen zelfs de grote cosmeticahuizen zoals Lancôme, L,Oreal etc. moeilijkheden met hun reclame-uitingen en verpakkingen. Een voorbeeld hiervan is: “Dringt diep door in de huid” De FDA oordeelde heel makkelijk dat als het beweerde waar was die middelen bij de geneesmiddelenwet hoorden en dat het product dan aan de vereiste medische onderzoeken moest worden onderworpen.
 

De cosmetica industrie

Dat heeft de cosmetica industrie in die tijd heel veel geld gekost om alle promotie en alle verpakkingen aan te passen want ze wilden schoonheidsmiddelen fabrikant blijven en geen geneesmiddelenindustrie. Hier in Nederland mag je nog steeds verklaren, en ik citeer hier een promotie: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden aanwenden van (naam product) bij 90 % de kaalhoofdigheid verminderde en bij 80 % de haargroei toenam”. Afgezien van het feit dat dit rekenkundig niet klopt is dit niettemin wel een forse claim. 90% waarvan? 80% waarvan? Haarborstels, tandenborstels, muizen? Of mensen? Oh ja, het product geeft ook nog meer volume.
 

Bezint alvoor ge begint

Voordat u een product koopt denk dan even goed na over de beweringen met betrekking tot dat product. Echt, een product dat bewezen heeft te functioneren hoeft geen gebruik te maken van die claims. Die zie je terug in het acht uur journaal zoals bij Minoxidil en Propecia gebeurde. Ook de dagbladen zullen er over berichten.
 

Deze informatie wordt u aangeboden door Just Hair Nederland, uw haarwerk specialist, ook bij chemotherapie. Inschrijven voor de gratis nieuwsbrief kunt u hier. .


Terug naar Blogs.

Heeft u vragen?
Dan helpen we u graag verder
Bij vragen helpen wij u graag verder
Ik wil graag...
Blijf op de hoogte
Blijf gratis op de hoogte van het laatste nieuws
Bekijk alle referenties
Onze referenties
Klanten over ons
"Een haarwerk waarbij je tijdens het douchten het water weer lekker op je hoofd kan voelen. Het haarwerk dat niet voelbaar is. Waarbij je gerust door je haar kan (laten) strijken. Het haarwerk dat natuurgetrouw is en net als je eigen haar aanvoelt."
Brochure
Ontvang onze gratis brochure
Ontvang de brochure thuis of digitaal.
Gratis brochure aanvragen